Anya kacag, az olvasó nem

Czapáry Veronika első regényének olvasása közben volt először az a zavarba ejtő érzésem, hogy az olvasói megértésben éppen a saját nemem akadályoz meg. Hogy akkor csak azért nem tudom a főszereplőnek, ennek az önbizalomhiányos fiatal lánynak az életét, életszemléletét megérteni, mert férfi vagyok. Ez pedig izgalmas kérdést vet fel, miszerint az irodalmat vagy nemtelennek tekintjük, és a hagyomány elsajátítását, folytatását, és esetlegesen kritikáját értjük alatta, vagy valóban beszélhetünk férfi és női irodalomról, s így férfi és nőírókról, és ennek megfelelően férfi és női olvasókról. Czapáry regényét azonban egyik felfogásba sem tudom beilleszteni.

Szóba jöhetne a feminista nézőpont, mert az elbeszélő a szövegben felemlíti és alkalmanként foglalkozik is ezzel a kérdéskörrel, mégsem tudom feminista regénynek tekinteni. Egyrészt mert a regény főhőse, Viktória nem egy egészséges függetlenségre törekvő, saját életét – beleértve a szexualitást is – öntudatosan alakító és irányító nő, és ennek megfelelően kerülne szembe a hatalmat megtestesítő férfiakkal, hanem éppen ellenkezőleg, a férfiaknak önmaga által kiszolgáltatott, testét némi szeretetért cserébe önként odaadó, szellemileg huszonéves kora ellenére is gyermekként gondolkodó lány, mely gyermekes viselkedés ugyanakkor nélkülöz minden játékosságot vagy öniróniát, és inkább tűnik természetes egyszerűségnek. De ami mégis a leginkább eltávolítja ettől a nézettől, az a regény beszédmódja. A napló nyelvi világa ugyanis erősen merít a pornográf irodalom hagyományából. Ez a nyelv csak szimulálja a női hangot, valódi célja a férfiak izgatása. Ebből viszont az is következik, hogy a nő pusztán csak a szexualitás tárgya, így a nyelv miatt Viktória magát is csak mint tárgyat tudja definiálni. Ez pedig távol áll a feministák nyelvkritikájától. Úgy vélem, sokkal szerencsésebb próbálkozás lett volna Czapáry részéről, ha inkább egy új nyelv megteremtésével próbálkozott volna, amely úgy képes a nők szexualitásáról beszélni, hogy az közben ne legyen alárendelve a férfiak vágyainak.

A teljes cikkhez kattints IDE!

rés a présen – „Hogy zene és irodalom elférjen”- Czapáry Veronika irodalomszervező

rés a présen: Mikor és mire szerveződött a Godot Irodalmi Estek című műsor? Czapáry Veronika: 2008-ban kezdtük el szervezni a Godot Galériával, ami azóta már átalakult Godot Kortárs Intézetté. Az volt a fő koncepciónk, hogy segítsük a találkozást a kultúra különböző területeivel.

Anya kacag Könyvtrailer – Tóth Olivér rendezése

Anya kacag a Jak Pikniken 2012 – Zeneirodalom

TV interjú – Szentendre